V dňoch 21. a 22. novembra 2024 pripravila Katedra klinických disciplín a urgentnej medicíny pod záštitou pána dekana prof. PhDr. Tomáša Sollára, PhD. realizovala simulačné vzdelávanie pre študentov 2. a 3. ročníka študijného odboru Urgentná zdravotná starostlivosť.

Ide po inovatívny spôsob výuky formou simulácie. Najvyšší stupeň predstavujú simulácie s vysokou mierou vierohodnosti, ktoré sa najviac približujú realite. Umožňujú skutočnú interakciu so simulátorom pacienta v čase. Študenti získavajú skúsenosti z priamej interakcie s počítačovo riadeným simulátorom, ktorý je neoceniteľným prostriedkom vyučovania.

Ako uvádza Shin (et al., 2015) nácvik ošetrovateľských postupov v bezpečnom prostredí uľahčuje učenie, vedie k zlepšeniu motorických zručností, lepšej pripravenosti ako aj k zvýšenej kvalite praktických výkonov v klinickej praxi. Používanie ľudských simulátorov posilňuje študentov v sebareflexii a v seba riadení, zvyšuje ich sebadôveru. Klinický úsudok je schopnosť potrebná pre realizáciu čo najlepšieho rozhodnutia založeného na kritickom myslení a uvažovaní a následne pre uskutočnenie intervencií derivovaných z daných klinických rozhodnutí.

Zamerali sme sa na tréning ako technických tak aj netechnických zručností. Študenti si precvičili, okrem iného, vo viacerých situáciách resuscitáciu (ako štandardnú tak traumatickú), algoritmy pri defibrilácii a ošetrenie kritického dieťaťa. Študentom sa výuka veľmi páčila a získal mnoho vedomostí a skúseností, precvičili si viaceré zručnosti, efektívnu komunikáciu, tímovú spoluprácu a niektorí študenti aj vodcovstvo.

Simuláciám predchádzala teoretická príprava prednáškou MUDr. Lenky Čechurovej, ktorá sa venuje urgentnej medicíne. Vzdelávanie sa realizovala vďaka jej entuziazmu a entuziazmu jej tímu, za čo sme Vám vďačný.

SIMULAČNÉ VZDELÁVANIE